Budowa i montaż nowego czujnika ruchu KITAS 4.0
Wraz z premierą nowego, inteligentnego tachografu DTCO 4.0 wprowadzony został nowy czujnik ruchu KITAS 4.0. Czujnik ten musi być obligatoryjne montowany w samochodach zarejestrowanych po 15 czerwca 2019 roku.
Czujnik KITAS 4.0 ma całkowicie nową, aluminiową obudowę oraz nowe uszczelnienie gumowe. Posiada również całkowicie nowe algorytmy szyfrujące, co zapewnia większe bezpieczeństwo danych. Producent poleca dokręcać czujnik ruchu KITAS 4.0 kluczem dynamometrycznym z siłą 40nM, co chroni przed możliwością zbyt mocnego dokręcenia i uszkodzenia czujnika.
Strategia parowania nowego czujnika ruchu
Czujnik KITAS 4.0 można sparować tylko z jednym cyfrowym tachografem. Parowanie tego samego czujnika z innym cyfrowym tachografem jest niemożliwe. Poniżej dwa przykłady:
- Scenariusz 1: Czujnik jest uszkodzony:
Czujnik KITAS 4.0 należy wymienić na nowy.
Nowy czujnik KITAS 4.0 można sparować z istniejącym tachografem cyfrowym
- Scenariusz 2: Tachograf jest uszkodzony:
Należy wymień tachograf oraz czujnik ruchu KITAS 4.0 na nowy
Kompatybilność czujnika ruchu z innymi tachografami
Poniżej przedstawiamy zakres kompatybilności czujnika ruchu KITAS 4.0 z innymi tachografami.
DTCO 1381 R1.x Kompatybilny
DTCO 1391 R2.x Kompatybilny
DTCO 3.0 Kompatybilny
DTCO 4.0 Kompatybilny
Tachografy wg aneksu 1B (inni producenci) Kompatybilny
Tachografy wg aneksu 1C (inni producenci) Kompatybilny
MTCO 1324 Brak kompatybilności
MTCO 1390 Brak kompatybilności
Nowe plombowanie czujnika ruchu KITAS 4.0
Wymagania bezpieczeństwa określone w załączniku 1C narzucają zmiany kanału dystrybucji nowego czujnika ruchu (KITAS 4.0) oraz plomb służących do zabezpieczenia czujnika ruchu:
• dzięki profilom ochronnym systemu tachografów zostanie wprowadzona nowa koncepcja logistyczna,
• każdy poziom dystrybucji, od producenta poprzez dystrybutora do warsztatu, jest zobligowany do prowadzenia ewidencji każdej pojedynczej plomby oraz czujnika ruchu (gdzie został zamontowany czujnik/plomba i kiedy?),
• nowe, inteligentne plombowanie tachografu może być identyfikowalne przez numer seryjny i identyfikator producenta,
• producent plomb powinien być certyfikowany i zarejestrowany w DG JRC.